ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ > Příroda, krajina a zeleň > Pražská příroda - známá, neznámá

Trasa č.5: Muzeum - Malešice aneb Z Václaváku na Balkán a ještě dále

trasa MUZEUM - MALEŠICE, ilustrační foto (lesopark Na Krejcárku) náhledová mapka trasy (po kliknutí orientační mapka)
Pražská příroda - známá, neznámá, Trasa č.5 - Muzeum-Malešice, náhled

Úvod | Průběh trasy | Popis trasy | Zajímavosti | Zhodnocení trasy pro cyklisty | Fotogalerie | Zpět na seznam tras ]

Úvod

RODINY S KOČÁRKY RODINY S MALÝMI DĚTMI A SENIOŘI CYKLISTÉ

Pro kočárek je nevhodné schodiště na Vítkov a krátký úsek mezi Balkánem a ulicí Spojovací.

Nejobtížnějším úsekem je schodiště nebo stoupání jinou cestou na vrch Vítkov a klesání z Višňovky do Hrdlořez.

Trasa je pro jízdu na kole vhodná.

Jediný úsek, který je překážkou je schodiště na vrch Vítkov, tento úsek lze objet jinou cestou nebo vynechat. Takřka celá trasa kopíruje cyklotrasu 1.

Průběh trasy

Stanice metra Muzeum – Riegrovy sady – Vítkov – Krejcárek – Balkán – Tábor – případně metro Hloubětín.

Délka výletu až k metru Hloubětín je asi 11 km, včetně odbočky k botanické zahradě je pak o 1,2 km delší.

Popis trasy:

km  Místo  Zajímavosti
 0 km

Muzeum

Po výstupu ze stanice metra Muzeum se vydejte směrem roh Vinohradské a Španělské ulice, tedy nad vyústění železničních tunelů a pokračujte nad kolejemi po ul. Španělské. Druhou ulicí Na Smetance odbočte vpravo, na jejím konci jste přímo u vstupu do Riegrových sadů.

0,6 km

Riegrovy sady

Přímo na křižovatce s ul. Italskou je schodiště vedoucí do Riegrových sadů se sochou F. L. Riegra. Nyní je jen na vás, jakým způsobem si sady projdete, vede tudy řada pohodlných cest a nabízí se zde jak výhledy na Prahu, tak možnosti k občerstvení.

socha F. L. Riegra

1,3 km

Rajská zahrada

Z Riegrových sadů musíte vyjít u křižovatky ulic Vozové a U Rajské zahrady, přímo naproti vstupu do mateřské školky, kde několik metrů vlevo je branka do žižkovské Rajské zahrady. A jste opět v parku, který je dobré si důkladně projít, protože stojí za to, třeba jen pro umělý asi 20 metrový vodopád.

1,8 km

Seifertova ulice

Vyjděte z dolní brány Rajské zahrady a zahněte vlevo podél oplocení a pokračujte dolů přes nám. W. Churchila k ulici Seifeertově, kterou kolmo přejděte. Na opačné straně pokračujte vlevo, souběžně s hlavní, ale držte se těsně pod domy. Chodník vás dovede na úroveň kolejí, k ulici Příběnické, kde začíná cyklostezka.

2,0 km

cyklostezka

Z ulice Příběnické pokračujte po nové cyklostezce podél zadních stran domů, pod strání vrchu Vítkov.

nová cyklostezka
 2,7 km

schodiště

Z cyklostezky odbočuje vlevo schodiště, po kterém vystoupáte takřka až na vrcholek. A opět je na vás, jak si celý Vítkov projdete. Určitě dojdete k Památníku národního osvobození, podíváte se na Prahu. Pokračování vaší cesta vede po hřebenu Vítkova, přímo po asi jeden km dlouhé cestě směr křižovatka Na Ohradě. Doprovázet vás bude stále cyklotrasa číslo 1.

4,2 km

Na Ohradě

Cyklotrasa, a i tím i vaše cesta vede na most přes rušnou komunikaci a dále do lesoparku Na Krejcárku a zcela skrz něj k sportovnímu a rekreačnímu areálu Pražačka.

5,0 km

Pražačka

Po vyjití z lesoparku Na Krejcárku pokračujte stále společně s cyklotrasou č.: 1, tedy rovně podél zástavby po pravé straně. Klidná cesta vás provede mezi zahrádkářské osady Na Balkáně. Cyklotrasa odbočuje vpravo, vy však pokračujte stále rovně mezi zahrádkami, až na konec, kde je malá pěšinka, po které dojdete k rušné ulici Spojovací.

6,3 km

Spojovací

Po pravé straně je na úrovni ul. Pod Šancemi světly řízený přechod pro chodce, který přejděte. Přímo na úrovni přechodu vstupuje do svahu meze keře pěšinka. Pokračujte po ní a obloukem vystoupejte až na vrcholek území nazvaného Višňovka. Opět jste v zapomenutém přírodním území, kterým po hřebenu vede široká, mírně klesající cesta.

7,2 km

zahrádkářská osada

Rovná cesta končí kolmo u brány do zahrádkářské osady, zde odbočte vpravo z kopce směrem do zástavby Hrdlořez.

7,7 km

můstek přes Rokytku

Ulicí Hrdlořezskou dojdete k malému parčíku. Před vámi je nová bytová výstavba a vlevo malý můstek přes Rokytku.

V těchto místech se trasa může rozdělit na dvě části, případně zde můžete udělat odbočku k botanické zahradě a po její prohlídce se vrátit zpět a pokračovat dále ke stanici metra Hloubětín.

Odbočka k botanické zahradě:

Těsně před můstkem odbočte vpravo podél oplocení obytného areálu, pěšinka vás dovede k parkovišti nákupního střediska, a tím i ke křižovatce Českobrodské a ul. Pod Táborem, kterou pokračujte po levém chodníku. Zanedlouho dojdete k bráně SOU  zahradnického, jehož součástí je i botanická zahrada (8,3 km). Odbočka je dlouhá asi 600 metrů.

botanická zahrada v Malešicích

Cesta ke stanici metra Hloubětín:

Přejděte můstek na pravý břeh Rokytky a pokračujte po jejím proudu, tedy vlevo. Cesta vede stále po břehu až pod železniční mosty.

8,8 km

Hořejší rybník

Za železničními mosty jste již před Hořejším rybníkem. Po levé straně začíná cyklostezka, vedoucí do Vysočan. Vy však pokračujte po hrázi mezi rybníkem a Rokytkou. Obloukem se dostanete pod ulici Průmyslovou a k podchodu pod ní.

10,1 km

Průmyslová

Projděte podchodem po pravé straně a na druhé straně máte po pravici přírodní památku Pražský zlom a na jejím vrcholku stojí zámeček v Hloubětíně.

V tomto místě můžete výlet ukončit a nasednout například na tramvaj, jezdící po ulici Poděbradské, případně využít asi 500 metrů vzdálené stanice metra Hloubětín.

Přírodní památka Pražský zlom

zámeček v Hloubětíně

Zajímavosti

0,6 km  Riegrovy sady
 Výhled z Riegrových sadů

Park se nachází na pozemcích bývalých usedlostí Saracinky, Pštrosky a Kuchyňky. Městský park vznikl v letech 1904 až 1908 podle návrhu Leopolda Baěka. V místech kde je park býval dříve i lom, dnes zde naleznete schodiště a pomník.

František Ladislav Rieger
Český politik, publicista a spoluzakladatel a druhý vůdce Národní strany. Riegr patřil k nejvýznamnějším českým osobnostem 19. století a celý svůj dlouhý život byl účastníkem a organizátorem všech důležitých událostí v Čechách. F. R. Riegr žil v letech 1818 až 1903.

1,3 km

Rajská zahrada

Park Rajská zahrada

Park se nachází v místě, kde bývala vinice a následně zásobní zahrada městských sadů. Nynější park vznikl v období let 2006 až 2008 a představuje jeden z nejhezčích a nejmodernějších městských parků v Praze. Naleznete zde nejen příjemné prostředí k odpočinku, ale i řadu sportovišť a dětských hřišť.

2,0 km  nová cyklostezka
 Schodiště z cyklostezky na Vítkov

V roce 2010 dokončená smíšená stezka pro pěší a cyklisty vznikla na tělese zaniklé železniční trati. Součástí stezky je i zrekonstruovaný most a tunel, který ústí nedaleko Krejcárku.

8,3 km  botanická zahrada v Malešicích
 Botanická zahrada v Malešicích Botanická zahrada v Malešicích (1)

Původní usedlost Josefa Havlíčka, ke které patřila zelinářská zahrada a ovocný sad. Na přelomu 19. a 20. století byla usedlost přeměněna na vilu s parkem, majitelem byl průmyslník Jirásko. V roce 1948 se po konfiskaci stalo majitelem hlavní město. Nyní zde sídlí zahradnická škola, které slouží i okolní botanická zahrada s tropickými skleníky. Zahrada je přes pracovní dny přístupné veřejnosti.

10,1 km Pražský zlom
 Pražský zlom

Přírodní památka chrání jediný pražský odkryv Pražského zlomu, což je významná porucha zemské kůry, podle které docházelo k pohybům vrstev až o několik set metrů, takže se na povrchu setkávají ve stejné úrovní různě staré jednotky. Území je chráněno od roku 1988 a má rozlohu 0,36 hektaru. Ještě před druhou světovou válkou se zde těžil kámen.

10,1 km  zámeček v Hloubětíně
 Hloubětínský zámeček

Zámeček vznikl na místě původní usedlosti, která je poprvé písemně připomínána k roku 1788 a patřila Janu Zemanovi. Následně objekt často mění majitele, až v roce 1912 získává pseudogotický tudorovský zámeček Židovská náboženská obec v Praze. Dnes zde sídlí soukromé zdravotnické zařízení. U vchodu do areálu je od roku 2005 dodnes v provozu babybox, první v ČR.

Zhodnocení pro cyklisty

Trasa vede z větší části souběžně s pražskou cyklotrasou číslo: 1 a dokonce vede částečně i po cyklostezce. Jediným problematickým místem je krátký úsek po pěšince mezi zahrádkářskou osadou na Balkáně a ulicí Spojovací, který však jde objet důsledným sledováním CT č.: 1. Trasa u Hořejšího rybníku navazuje na drážní cyklostezku, po které vede cyklotrasa č.: A 43 a následně A 26.

Tisk 7.1.2011 | Jiří Stach | Přečteno: 42109 x

Powered by PubliX  |   Kontaktujte nás  |  Textová verze  |   Mapa serveru  |  Prohlášení o přístupnosti  |  Tisk  |  E-mail  |  RSS